Spotkałem w życiu wielu właścicieli małych i średnich firm, którzy chcieli założyć stronę internetową - firmową oczywiście. O ile zapału zazwyczaj im nie brakowało, to z wiedzą było już nieco gorzej. Większość przedsiębiorców nie ma bowiem do czynienia z Internetem na co dzień w takim stopniu, aby znać realia tego medium. Nic więc dziwnego, że ich podejście jest zazwyczaj niewłaściwe. Poniżej chciałbym opisać 7 błędów popełnianych przez przedsiębiorców chcących promować firmę w Internecie; artykuł ten kieruję w szczególności do nich.
1. "Strona internetowa pomoże mi rozwinąć firmę". Może i pomoże, ale niekoniecznie. Wszystko zależy od tego, jak podejdziesz do tematu. Żeby strona faktycznie pomogła zarabiać pieniądze, musi spełniać szereg wymagań. Nie są one szczególnie skomplikowane, jednak trzeba ich przestrzegać. Mówię m.in. o czytelności tekstu, łatwości nawigacji po stronie, odpowiednim traktowaniu internauty, itd. Strona internetowa nie spełniająca pewnych norm może jedynie popsuć wizerunek Twojej firmy.
2. "Zrobimy stronę i zaczniemy na niej zarabiać - od razu". Żeby zarobić pieniądze dzięki serwisowi www, najpierw trzeba przyciągnąć na niego internautów (pozycjonowanie, reklama), a potem sprawić, żeby wracali (tworzenie społeczności). O ile reklama w Internecie może szybko podnieść odwiedzalność strony www (choć nie musi), to już pozycjonowanie i budowanie społeczności to procesy raczej długotrwałe. I nie bardzo da się je przyspieszyć.
3. "Niech sobie serwis będzie w Internecie...". Jeżeli chcesz mieć jakiekolwiek zyski z obecności w Internecie, to nie możesz pozwolić, aby strona w Internecie jedynie "była". Trzeba o nią dbać i nie pozwolić, żeby informacje na niej się zdeaktualizowały. Ważna jest też promocja - strona firmowa rzadko wypromuje się sama ("same" promują się przede wszystkim serwisy społecznościowe). Posiadanie strony www w Internecie jest jak posiadanie zwierzaka - trzeba go karmić, poić i czasem też wyprowadzać na spacer, inaczej zdechnie.
4. "Poproszę stronę www, byle tanio". Niestety, ale jakość najczęściej kupuje się za pieniądze - i to niemałe. Jeżeli chcesz tani serwis, to pomyśl - on przecież będzie wizytówką Twojej firmy. A wizytówka powinna być estetyczna (dostałeś kiedyś zniszczoną wizytówkę? Albo krzywo wyciętą? Jeżeli tak, to jakie wrażenia robiła?) Do ceny projektowania serwisu dolicz też serwer, domenę i pozycjonowanie (choć to ostatecznie możesz zrobić sam - wyjdzie taniej, ale zajmie więcej czasu)Dobrze jest też zainwestować w odpowiednią porcję wiedzy i umiejętności marketingowych. Nie twierdzę, że musisz zapłacić dużo, ale podejście "jak najtaniej" może Cię zaprowadzić w kierunku dokładnie odwrotnym, niż chciałbyś podążyć.
5. "Na stronie damy informacje z ulotek i będzie dobrze!". Niestety, raczej nie będzie. Ludzie wchodzą do Internetu dowiedzieć się czegoś więcej o Twoim produkcie/usłudze. Na ulotkach albo w krótkiej reklamie nie przedstawisz zbyt wiele treści, jeżeli więc przeniesiesz to do Internetu, strona będzie... pusta! W Internecie rozwijaj zawsze to, czego ludzie mogą dowiedzieć się "w realu". Przecież tu nie ma czasu antenowego.
6. "Internet? Czy ja wiem? Jaki to ma sens?" Problem błędnego podejścia do sieci Internet i nie traktowania go na równi z innymi mediami jest dość powszechny. To prawda - Internet wciąż się rozwija, ale myślę, że jest to najlepszy powód dla którego każda poważna firma powinna zająć w nim swoje miejsce. Nie od dzisiaj wiadomo, że "kto pierwszy, ten lepszy". Ci, którzy będą zwlekać, mogą stracić niepowtarzalną okazję na promocję firmy - teraz jest dużo łatwiej niż będzie za kilka lat, bo konkurencja jest nieporównywalnie mniejsza.
7. "Strona internetowa swoją drogą, a firma swoją". Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynali swoją przygodę z Internetem (a raczej przygodę swojej firmy) nie zdają sobie sprawy, że tak naprawdę tylko zgranie strony www z firmą przyniesie najlepsze efekty. Przykład? Proszę bardzo - obsługa klienta. Ile razy jest tak, że przynajmniej na część pytań mogłaby odpowiedzieć strona internetowa? Zamiast skazywać pracowników na odpowiadanie na to samo pytanie po raz setny, czy nie lepiej stworzyć coś na wzór FAQ (ang. Frequently Asked Questions - Najczęściej Zadawane Pytania) i umieścić na stronie www? Oczywiście, nie możemy liczyć, że każdy zainteresowany sprawdza najpierw stronę internetową, ale ilu jest takich, którzy to robią! Ile czasu można by dzięki temu zaoszczędzić!
To tylko kilka błędów, które popełniają właściciele firm marzący o własnym firmowym serwisie. Jeżeli jesteś gotów ich nie popełniać i chcesz, aby strona www Twojej firmy pomogła Ci ją rozwinąć, rozwijaj się w temacie e-biznesu: czytaj artykuły, ebooki i słuchaj innych (np. na webinarach). Życzę powodzenia!
Autor – Michał Krawczykowski2